Pages

Friday, June 18, 2010

Santau! Bukan Mainan!

Posted by gajahwhite | Friday, June 18, 2010 | Category: |

Salamz pembaca² yang setia..

Semalam, aku baru ja balik dari melawat seorang member aku. Seblum tu, aku baru ja lepas habis main bowling dengan kekasihku. Eloq ja aku naik kereta, mama aku call dan bagitaw aku yang member aku (juga anak kepada kawan mama aku) sakit. So aku deal dengan mama aku nak pi melawat sama-sama.

Santau.. jin.. sihir.. melayu.. dah sinonim sangat dah. Kenapa benda-benda macam ni menjadi permainan di kalangan penduduk kita? Itulah yang terkena kepada member aku. Aku pon tak pasti kena sama ada santau atau lain-lain benda. Yang maklum, memang buatan orang.


Member aku yang aku kenal dari sekolah rendah, yang dulunya gemuk seakan-akan Afdlin Shauki (pelakon/pelawak Malaysia) tetapi sekarang kurus keding menampakkan tulang-tulang tangan dan badan. Kalau digambarkan, seolah-olah penduduk di Somalia yang kebuluran makanan di samping perut kembung membulat.

Sedih.. sayu.. Gambaran yang dapat aku tunjukkan bila aku melihat keadaan member aku tu. Mengikut cerita ibu member aku tu, setelah buat rawatan perubatan islam, member aku tu muntah-muntah dan setiap muntahannya tu mengeluarkan sekitar 7 ke 9 batang jarum peniti. Yang akhirnya jumlah jarum peniti yang terkeluar adalah sebanyak 33 jarum.

Masya Allah! Celah mana pulak datangnya jarum-jarum tu kan? Walaupun telah melakukan rawatan tersebut, member aku tu belum lagi 100% sembuh. Mengikut kata ibu member aku tu, hari ini mungkin doktor (ustazah) tersebut akan buat rawatan lanjutan.

Ingin aku sampaikan pesan-pesan yang aku dengar dari perbualan ibu member aku tu, biasanya benda-benda macam ni orang akan lepas dekat makanan dan minuman kita. So, tolong..
1) Jangan minum/makan kembali jika kita telahpon meninggalkan makanan/minuman tersebut.
Cth: Anda makan, lepas tu anda bangun nak pergi ambil tisu, lepas tu anda balik ke meja makan anda, lepas tu anda nak makan semula.

2) Basuh terlebih dahulu pinggan/mangkuk/gelas yang anda ambil sambil berselawat dan membaca "Bismillah"
Cth: Kononnya anda pergi kenduri, nak minum air tetapi gelas tak ada. Anda pon ambil gelas di atas meja yang anda tak tahu siapa yang guna sebelum itu.

3) Jangan makan/minum makanan/minuman yang diberi oleh orang yang anda tidak kenali.
Cth: Anda tengah minum kat kedah, tiba-tiba ada seseorang yang datang bagi anda kuih atau makanan lain kepada anda.

Mudah-mudahan dengan izin Allah s.w.t kita dapat hindari semua ini. Sentiasa lakukan sesuatu kerja dengan selawat & Bismillah. Dan mudah-mudahan member aku yang sakit tu sembuh cepat. Insya Allah.

If you have any comments, ideas, or questions, you may post it >HERE<

Currently have 4 comments:

  1. aku penah kena, mmg nazak kot.huhu

  2. huhu...mintak d jauhkan..nape la kejam sgt santau2 org lain...mari kita saling syg menyayang...

  3. tulah penyakit org melayu...kenapa ye busuk hati sangat nak kenakan orang..manusia zaman alaf baru..


Leave a Reply

Feel free to comment, no bad words pls.. tak baek ^_^